okt. 25, 2018

Varannan ung vuxen handlar för mer än de har råd med

Varannan ung vuxen handlar för mer än de har råd med Unga vuxna är tydligt överrepresenterade bland personer som konsumerar för större belopp än deras ekonomi tillåter. Bland personer i åldrarna 18 till 34 år uppger hälften att de överkonsumerar, i jämförelse med övriga befolkningen där motsvarande andel är en av tre. Det visar Lowells undersökning Betalningsindikatorn som genomförs tillsammans med analysföretaget Demoskop.
caption

 

Varannan ung vuxen handlar för mer än de har råd med

Unga vuxna är tydligt överrepresenterade bland personer som konsumerar för större belopp än deras ekonomi tillåter. Bland personer i åldrarna 18 till 34 år uppger hälften att de överkonsumerar, i jämförelse med övriga befolkningen där motsvarande andel är en av tre. Det visar Lowells undersökning Betalningsindikatorn som genomförs tillsammans med analysföretaget Demoskop.

Enligt Lowells undersökning Betalningsindikatorn uppger varannan person mellan 18 och 34 år att de konsumerar för större belopp än vad deras ekonomi tillåter, och en av tio av dessa svarar att de gör det ofta. Det är alltså tydligt att unga har en annan inställning till, och acceptans för, konsumtion som de egentligen inte har råd med.

– Unga idag har tillräckligt stora utmaningar med att till exempel få fast jobb och bostad. Att dessutom ha skulder, många krediter och eventuellt betalningsanmärkningar innebär ytterligare hinder på väg mot ett vuxenliv med en trygg privatekonomi, säger Erika Rönnquist Hoh.

Överkonsumtion sätter privatekonomin under press

De som överkonsumerar i någon mån har också svårare att få vardagsekonomin att gå ihop. 31 procent har det senaste halvåret haft svårt att betala sina löpande utgifter, vilket kan jämföras med 14 procent bland befolkningen som helhet. Bland dem som ofta handlar för mer än de har råd med, är andelen än högre – 48 procent.

Betalningsindikatorn visar dessutom att personer som överkonsumerar i större utsträckning har kreditkortsskulder, lån utan säkerhet hos banker eller finansiella institut, och även lån till släktingar och vänner. En tredjedel av dem som överkonsumerar ofta har skulder till släkt, vänner och bekanta.

Tabell: Konsumerar för mer än ekonomin tillåter

 
Samtliga 18 år-
Män 18-34 år
Kvinnor 18-34 år
Konsumerar för större belopp än vad min ekonomi tillåter
36 %
52 %
54 %
Konsumerar ofta för större belopp än vad min ekonomi tillåter
4 %
9 %
11 %

Tabell: Samband med överkonsumtion och skulder

 
Samtliga
18 år-
Överkonsumerar något
(2-5)
Överkonsumerar ibland
(3-5)
Överkonsumerar ofta
(4-5)
Haft svårt att betala löpande utgifter senaste halvåret (enstaka gång/flera gånger)
14 %
31 %
43 %
48 %
Har utnyttjad kontokredit
15 %
26 %
32 %
25 %
Har andra lån* hos banker/finansiella företag
13 %
20 %
26 %
29 %
Har lån eller skulder till släkt, vänner och bekanta
5 %
10 %
17 %
28 %

*) bortsett från eventuellt bolån, studielån, billån

Råd för att förhindra att handla för mer ekonomin tillåter

  • Spara alla inköp utöver mat och det nödvändiga till den sista veckan innan nästa lön. Har du pengar kvar på kontot då, har du råd att handla annat.
  • Avregistrera dig från nyhetsbrev och e-post med erbjudanden, risken är att du lockas till impulsköp.
  • Bestäm dig för en helt shopping-fri period för att vänja dig av med ständiga impulsköp och den kick som du får av det. Är det svårt att göra det på egen hand, ta hjälp av en kompis eller familj och peppa varandra.
  • Har du verkliga svårigheter och känner att du är nära att tappa kontrollen över din ekonomi, sök professionell hjälp i tid för att komma till rätta med ditt beroende.

Bilaga – tabeller samt grafer med undersökningsresultat.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av analysföretaget Demoskop. Resultaten baserar sig på Lowells kvartalsvisa undersökning Betalningsindikatorn som etablerades i september 2017. Samtliga mätningar baserar sig på 1 500 intervjuer och genomförs inom ramen för en slumpmässigt rekryterad internetpanel. Betalningsindikatorn täcker frågor som betalningsförmåga, den upplevda ekonomiska tryggheten och konsumtionsbeteende hos svenska hushåll.

För mer information, vänligen kontakta:

Tove Widemar Gerdin, Pressansvarig på Lowell, e-post: tove.widemar.gerdin@lowell.com, Tel: +46 76 186 80 04

;