okt 31, 2018

Bambora och Lindorff i samarbete för enklare fakturabetalningar

Betalbolaget Bambora och kredithanteringsleverantören Lindorff ingår ett strategiskt samarbete för att erbjuda butiksinnehavare och tjänsteleverantörer ett enklare sätt att ta betalt med faktura. Den första stora kunden som implementerar tjänsten är vårdkoncernen Praktikertjänst, vars drygt tusen tandläkare, kommer att börja erbjuda betalmetoden under hösten.
caption

 

Samarbetet med Lindorff innebär att Bamboras kunder kan erbjuda faktura- och delbetalning direkt via sina befintliga kortterminaler utan att de behöver investera i ny utrustning, ta någon kreditrisk eller genomföra några krångliga integrationer. Lösningen innebär inte heller någon administration för handlarna, då Lindorff hanterar hela betalkedjan från utskick av fakturor till påminnelser gentemot slutkunden. Pengarna från ett fakturaköp utbetalas till handlarna lika snabbt som en vanlig korttransaktion, vanligtvis följande arbetsdag.

– Traditionella faktura- och delbetalningar har ofta varit en ganska jobbig upplevelse för både handlarna och deras kunder. Alla tycker ju inte det är jättekul att redogöra för hur ens ekonomiska situation ser ut direkt i butiken, något som tidigare ofta krävdes. Sedan innebar pappersfakturorna också en hel del tidskrävande administration för handlarna som var tvungna att själva ansvara för utskick och påminnelser. Genom att digitalisera denna process tillsammans med Lindorff har vi gjort faktura- och delbetalningar till en lika enkel och smidig upplevelse som ett helt vanligt kortköp, säger Daniel Nordholm, CTO på Bambora.

Målgruppen för Bamboras och Lindorffs integrerade fakturalösning är främst mellanstora butikshandlare och tjänsteleverantörer där köpen uppgår till relativt stora belopp och i vissa fall är oförutsedda, något som för slutkunden kan skapa problem att betala utan kredit eller uppdelning.

– Bambora är precis som vi fokuserade på att förenkla betalningar vilket gör att vi förstår varandra bra och kan utveckla bättre och smartare lösningar både för handlarna och slutkonsumenten säger Erika Rönnquist Hoh, Sverigechef Lindorff.

Nu rullar Lindorff och Bambora ut sin nya betaltjänst på den första gemensamma storkunden, Praktikertjänst. Parterna hoppas att betaltjänsten ska förenkla för patienterna och bespara tandläkare kreditrisk och tidskrävande administration. Under hösten ansluts Praktikertjänsts drygt tusen tandläkare till Bambora och Lindorff.

– Omvärlden förändras löpande med ständigt nya krav på kvalitet, patientsäkerhet, snabbhet och administration. Därför byter vi nu betalningslösning till ett system som gör det enklare och smidigare för både våra patienter och tandläkare att hantera betalningar samtidigt som det minskar våra totala administrationskostnader, säger Fredrik Ahlström, ansvarig för cash management på Praktikertjänst.

Bamboras och Lindorffs faktura- och delbetalningslösning rullas ut i Sverige och Norge under hösten 2017. Därefter kommer tjänsten att utökas till övriga nordiska länder löpande under 2018.

Om Bambora

Bambora hjälper handlare att utvecklas och växa. Med en rad enkla betalningsprodukter gör Bambora det lättare att hantera transaktioner - på nätet, i butik, och i mobilen.

Bambora grundades 2015 och är en sammanslagning av en rad företag med mångårig erfarenhet inom betalbranschen. Med 700 anställda och över 300 kommersiella partners är Bambora en av de snabbast växande aktörerna i branschen och hanterar idag betalningar på 65 marknader till ett värde av ca 55 miljarder Euro per år. I juli 2017 förvärvades Bambora av Ingenico Group, ett globalt ledande företag inom betallösningar, noterade på den franska börsen. För mer information, besök www.bambora.com