Integritetspolicy

Det är viktigt för oss att dina uppgifter behandlas noggrant och skyddas. Vi vill också försäkra oss om att du känner till dina rättigheter i samband med behandlingen av personuppgifter.

SKYDD AV PERSONUPPGIFTER HOS LOWELL

Det är viktigt för oss att dina uppgifter behandlas noggrant och skyddas. Vi vill också försäkra oss om att du känner till dina rättigheter i samband med behandlingen av personuppgifter.

Lowell strävar efter att hjälpa människor och företag att hålla krediterna under kontroll, och våra tjänster bygger på interaktion mellan människor.

I denna integritetspolicy beskriver vi hur vi behandlar personuppgifter när du träffar oss som kund, servicepartner eller arbetssökande. Denna integritetspolicy innehåller information om dina rättigheter, till exempel hur du får tillgång till dina uppgifter.

Du kan också hitta kontaktuppgifter till vårt dataskyddsombud i denna integritetspolicy. Du kan också skicka feedback till vårt dataskyddsombud om denna integritetspolicy och hur den kan förbättras.

 

/media/2mbn5rch/mann-med-laptop.jpg

1.PERSONUPPGIFTSANSVARIG

PERSONUPPGIFTSANSVARIG                                                                

INKASSO, LEVERANTÖRER, KLIENTRELATIONER, MARKNADSFÖRING OCH REKRYTERING

Personuppgiftsansvarig för inkasso, leverantörshantering, klientrelation, marknadsföring och rekrytering är Lowell Sverige AB (org.nr 556209-5363). När det gäller leverantörshantering är även Lowell Nordics Oy (organisationsnummer: 2788135-4) personuppgiftsansvarig.

KONTAKTUPPGIFTER                                                                              

Postadress: 412 93 Göteborg

  Fler kontaktuppgifter: www.lowell.se

2.DATASKYDDSOMBUD

DATASKYDDSOMBUD

Lowell Sverige AB har utsett ett dataskyddsombud som du kan kontakta i frågor som rör behandling av personuppgifter och andra dataskyddsfrågor.

Du kan nå vårt dataskyddsombud via e-post  dpo.sverige@lowell.com

3.FÖR VILKA ÄNDAMÅL SAMLAR LOWELL IN OCH BEHANDLAR PERSONUPPGIFTER?

Vi behandlar och sparar personuppgifter om våra kunder, leverantörer, uppdragsgivare och arbetssökande för olika ändamål. Dessa syften är: 1) förvärv och indrivning av utestående fakturor och skulder; 2) leverantörshantering, 3) hantering av kundrelationer och marknadsföring; och 4) rekrytering av nya medarbetare. Vi behandlar endast dina uppgifter när vi har rättsliga grunder för att göra det.

Vi behandlar också personuppgifter när vi hanterar den faktiska faktureringen på uppdrag av ett annat företag som deras servicepartner. I dessa situationer agerar vi som personuppgiftsbiträde. Mer information om behandlingen av uppgifter kan fås från det fakturerande företaget (personuppgiftsansvarig).

INKASSO

Vi behandlar personuppgifter när en betalning inte sker i enlighet med villkoren i det ursprungliga avtalet. I detta fall är syftet med behandlingen av personuppgifter att skaffa eller driva in en utestående betalning eller fordran på grundval av ett uppdrag eller anbud som utfärdats av vår klient, dvs. en fakturerare/borgenär. Alternativt kan vi ha köpt den utestående fordran för inkassoändamål. 

Personuppgifter kan användas i olika situationer och för olika ändamål i inkassoprocessen. Vi behandlar uppgifter för att genomföra frivilliga och rättsliga inkassoprocesser, inklusive frågor som rör brottslig verksamhet, tvister, insolvens och ansökningar. Vi behandlar också uppgifter för att hantera betalningar och när vi skickar rapporter till våra klienter och myndigheter (till exempel kronofogdemyndigheter och domstolar).

Bra kundservice är en viktig del av våra inkassotjänster. Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera och verifiera serviceärende för kund, erbjuda betalningsalternativ och komma överens om betalningsuppgörelser. Vi använder också kunddata för att förstå kundbeteende med hjälp av undersökningar och statistik samt för att utveckla våra tjänster och kundservicekanaler ur våra kunders synvinkel. I detta ingår även utbildning av personal. 

Vi behandlar personuppgifter i profileringen för att underlätta inkassoplaneringen. I praktiken innebär detta att vi kan genomföra inkassoåtgärder med hjälp av profilering som har tagits fram på grundval av kundhistorikdata och som förutsäger framtida betalningsbeteenden. Vi behandlar också data för att analysera skulder som ska köpas för inkassoändamål. 

Dessutom ålägger lagstiftningen oss skyldigheter i fråga om kundkännedom, revision, bokföring, brotts- och bedrägeribekämpning, dataskydd, datasäkerhet och internationella sanktioner, och för att uppfylla dessa skyldigheter krävs att personuppgifter behandlas.

HANTERING AV LEVERANTÖRER

Vi behandlar och sparar personuppgifter i syfte att identifiera leverantörer och representanter för leverantörer. Detta för att hantera avtalsförhållanden och leverantörsfakturor och för kontakt och kommunikation i samband med leverantörsrelationer.  

HANTERING OCH MARKNADSFÖRING AV KLIENTRELATIONER 

Vi behandlar och sparar personuppgifter i syfte att identifiera klienter och representanter för klienter. Detta för att hantera avtalsförhållanden, kontakt och kommunikation i samband med klientrelationer, servicerapportering och för identifiering av användare av våra online- och extra nättjänster. 

Vi behandlar även personuppgifter relaterade till yrkesroller för att sälja och marknadsföra våra tjänster avsedda för företag och för marketingändamål. 

Dessutom ålägger lagstiftningen oss skyldigheter i anslutning till exempel kundkontroll och internationella sanktioner, som kräver behandling av personuppgifter för att uppfyllas.

REKRYTERING

Vi behandlar och sparar personuppgifter för att granska jobbansökningar som skickas till oss, genomföra anställningsintervjuer och ingå anställningsavtal.

4.PÅ VILKA GRUNDER BEHANDLAR NI MINA PERSONUPPGIFTER?

Vi behandlar endast personuppgifter när vi har rättslig grund för att göra det. Ofta grundar sig behandlingen av uppgifter på ett avtal mellan oss och våra klienter eller på uppfyllandet av berättigade intressen. I det här fallet behövs inte ditt samtycke för att behandla uppgifter.

INKASSO

I inkassoprocesser grundar sig behandlingen av personuppgifter på fullgörandet av ett avtal om betalning. Behandlingen av uppgifter kräver därför inte ditt samtycke, eftersom behandlingen baseras på ditt tidigare avtal som tecknats med oss eller någon av våra klienter.

Personuppgifter behandlas också i inkassoprocesser för att tillgodose allmänna intressen. Den kundorienterade professionella indrivningen av utestående fakturor och skulder möjliggör en kreditbaserad ekonomi genom att minska eventuella störningar i utlåningen och kreditförluster. Högklassiga inkassotjänster ger konsumenter och företag lika möjligheter att få krediter och skäliga kreditkostnader.

I vissa situationer grundar sig behandlingen på uppfyllandet av lagstadgade skyldigheter. Dessa inkluderar identifiering av kunder, svar på officiella förfrågningar och bokföring. 

Vi kan också behandla dina personuppgifter på grundval av ditt samtycke. Detta gäller eventuell ytterligare information som vi har fått från dig om till exempel ditt hälsotillstånd. Med ditt samtycke kan vi även lämna ut dina uppgifter till tredje part. 

Vi behandlar också dina personuppgifter på grundval av våra legitima intressen. Dessa är förknippade med att bedriva affärsverksamhet och producera och utveckla inkassotjänster som svarar mot våra klienters behov.

HANTERING AV LEVERANTÖRER  

När det gäller avtalsenliga leverantörsrelationer baseras behandlingen av personuppgifter på, ingående och fullgörande av ett serviceavtal mellan oss och våra leverantörer samt uppfyller legitima intressen i samband med tjänstepartnerskap. Dessa legitima intressen inkluderar till exempel kommunikation och underhåll av leverantörsregister.  

HANTERING OCH MARKNADSFÖRING AV KLIENTRELATIONER

När det gäller avtalsenliga klientrelationer grundar sig behandlingen av personuppgifter på, ingående och fullgörande av ett serviceavtal mellan oss och våra klienter samt uppfyller legitima intressen i samband med tjänstepartnerskap. Sådana berättigade intressen är till exempel kommunikation och marknadsföring av tjänster samt direkt marknadsföring som riktas till företagsklienter. 

Vi behandlar även personuppgifter för att uppfylla våra lagstadgade skyldigheter som till exempel är relaterade till att identifiera klienter och förhindra penningtvätt.    

I vissa situationer grundar sig behandlingen av uppgifter på efterlevnad av rättsliga skyldigheter. Det handlar bland annat om klientidentifiering och internationella sanktioner. 

REKRYTERING

Behandlingen av personuppgifter om arbetssökande grundar sig på förfrågningar från en arbetssökande som deltar i rekryteringsprocessen och/eller ett förhållande (berättigat intresse) som etableras när en arbetssökande skickar in sin ansökan för att komma i fråga för en ledig tjänst.

5.KAN JAG ÅTERKALLA MITT SAMTYCKE TILL ATT BEHANDLA MINA PERSONUPPGIFTER?

I vissa situationer behandlar vi dina personuppgifter på grundval av ditt samtycke. I så fall kan du när som helst återkalla ditt samtycke.

Du kan återkalla ditt samtycke genom att skicka ett meddelande till vår kundtjänst.

Efter att ha mottagit ditt meddelande om återkallelse kommer vi inte längre att behandla dina uppgifter baserat på samtycke. Att återkalla samtycket kommer dock inte att ha någon inverkan på eventuell tidigare behandling av uppgifter, och det hindrar inte dina uppgifter från att behandlas när det finns andra rättsliga grunder för behandlingen, till exempel för att uppfylla ett avtal.

6.VILKA UPPGIFTER BEHANDLAR NI?

INKASSO

I våra inkassoprocesser behandlar och använder vi följande uppgifter om våra kunder: 

  • Identifierings- och verifieringsuppgifter (till exempel personnummer)
  • Kontaktuppgifter (till exempel adress och telefonnummer)
  • Information om ett ombud eller ombud
  • Information om intressebevakningen
  • Information om skulder
  • Betalningar
  • Åtgärder som vi har planerat eller har vidtagit i samband med inkassoprocessen (till exempel information om skickade inkassobrev eller avslutade betalningsplaner)
  • Information om i vilket skede av inkassoprocessen som pågår (till exempel stämning, verkställighet)
  • Uppgifter om bankärenden
  • Kreditupplysning
  • Information om inkomster, utgifter och förmögenhet
  • Roller och ansvar i affärsverksamheten
  • Uppgifter om beskattning
  • Information om solvens
  • Information om kontakt- och serviceärenden
  • Inspelningar av samtal
  • Hälsouppgifter (i den mån de har erhållits från den registrerade med dennes samtycke eller på grundval av en fordran, och denna information är nödvändig med tanke på inkassoprocessen)
  • Uppgifter om brott (relaterade till grunden för fordran och information som är nödvändig med tanke på indrivningsprocessen)

En kund kan företrädas av en intressebevakare, ett ombud eller en annan kontaktperson, likvidator eller skuldrådgivare. Andra intressenter i inkassoprocesser är representanter för våra klienter och exekutionsmyndigheter. Vi behandlar följande uppgifter om dessa:

  • Identifierings- och verifieringsuppgifter (till exempel personnummer)
  • Kontaktuppgifter (till exempel adress och telefonnummer)
  • Yrkestitel i företaget/organisationen
  • Information om kontakt- och serviceärenden
  • Inspelningar av samtal 

HANTERING AV LEVERANTÖRER

  • Identifierings- och verifieringsuppgifter
  • Kontaktuppgifter (till exempel e-postadress och telefonnummer)
  • Yrkestitel i företaget
  • Information om kontakt- och serviceärenden

HANTERING OCH MARKNADSFÖRING AV KLIENTRELATIONER

Vid skötsel av klientrelationer och marknadsföring av tjänster som riktar sig till företag behandlar vi följande uppgifter om representanter för nuvarande och potentiella klientföretag och andra användare av våra tjänster:

  • Identifierings- och verifieringsuppgifter
  • Kontaktuppgifter (till exempel e-postadress och telefonnummer
  • Yrkesroll i företaget
  • Information om kontakt- och serviceärenden
  • Inspelningar av samtal

REKRYTERING

Vi kan behandla följande uppgifter om arbetssökande:

  • Uppgifter om identifiering
  • Kontaktuppgifter (till exempel adress och telefonnummer)
  • Uppgifter som ingår i arbetsansökan (till exempel referenser och arbetshistorik)
  • Kreditupplysning (person som valts till en ledig tjänst)
  • Information som erhållits från lämplighetstester

 

7.VILKA KÄLLOR ANVÄNDER NI FÖR ATT FÅ FRAM DATA?

INKASSO

Inom inkassotjänster får vi vanligtvis dina uppgifter från följande källor:

  • Våra klienter eller den ursprungliga borgenären
  • Våra kunder, d.v.s. du (till exempel när du använder våra tjänster eller betalar din faktura/skuld)
  • Våra kunders representanter/agenter/intressebevakare
  • Genom aktiviteter som vi har genomfört
  • Andra företag som ingår i Lowell Group
  • Kronofogdemyndighet (uppgifter om verkställighet)
  • Domstolar
  • Skatteverket (adresser och personuppgifter)
  • Bolagsverket (information om konkurser, företagsrekonstruktioner och skuldsaneringar)
  • Kreditupplysningsföretag/register (betalningsanmärkningar)
  • Bolagsverket (företagsinformation)
  • Skattemyndigheten (offentlig skatteinformation)
  • Företag som tillhandahåller telefonregister, adress och kontaktuppgifter (telefonnummer, adresser)
  • Officiella sanktionsdatabaser (till exempel EU-sanktioner)

Vi kan begära ytterligare information från dig, men du är inte skyldig att ge oss ytterligare information. Att inte lämna ytterligare information kan dock ha en negativ inverkan, till exempel om det måste bevisas att en skuld har betalats eller att ett kundklagomål är grundat.  

 

HANTERING AV LEVERANTÖRER

  • Det leverantörsföretag du representerar
  • En kontaktperson som representerar leverantörsföretaget, det vill säga du
  • Genom aktiviteter som vi har genomfört
  • Bolagsverket
  • Leverantörer av telefonnummer och adresser
  • Kreditupplysningsföretag/kreditupplysningsregister

HANTERING OCH MARKNADSFÖRING AV KLIENTRELATIONER

Vi inhämtar uppgifter om kontaktpersoner som representerar våra klienter eller potentiella klienter från följande källor:

  • Klientföretaget du representerar
  • En kontaktperson som representerar klientföretaget, det vill säga du
  • Genom aktiviteter som vi har genomfört
  • Bolagsverket
  • Företag som sysslar med marknadsföringsdata
  • Leverantörer av telefonnummer och adresser
  • Kreditupplysningsföretag/kreditupplysningsregister

Du har ingen skyldighet enligt lagstiftningen eller klientavtalet att lämna några personuppgifter. Om du inte tillhandahåller de begärda uppgifterna kan det dock innebära att du inte kan använda alla våra tjänster eller att du inte får information om våra tjänster. 

REKRYTERING

När en person söker en ledig tjänst hämtar vi uppgifter från följande källor: 

  • Sökanden
  • Referenser som anges av den sökande
  • Kreditupplysningsföretag/kreditupplysningsregister
  • Lämplighetstester och rekryteringskonsulter

Som arbetssökande har du ingen skyldighet enligt lagstiftningen eller avtalet att lämna några personuppgifter. Om du inte lämnar uppgifter som är viktiga med hänsyn till rekryteringsprocessen kan det dock innebära att din ansökan behandlas med ofullständiga uppgifter eller att den inte behandlas.

8.TILL VEM LÄMNAR NI UT MINA UPPGIFTER?

Vi lämnar inte ut eller säljer dina personuppgifter till någon tredje part utan ditt samtycke eller annan laglig grund.

INKASSO

Vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter till parter som är involverade i de tjänster vi tillhandahåller och till andra affärspartners inom Lowell-koncernen. 

  • Klienter vars fordringar vi samlar in
  • Kunden, det vill säga du
  • Kundens representanter/agenter/övervakare av intressen
  • Domstolar
  • Brottsbekämpande myndigheter
  • Tillsynsmyndigheterna
  • Polisen
  • Offentliga förvaltare som utses av domstolar
  • Kreditupplysningsföretag 
  • Telefonkatalog, adress och kontaktuppgifter tjänsteföretag för kontroll av uppgifter.
  • Skatteverket för kontroll av uppgifter
  • Externa leverantörer (till exempel revisorer, revisorer, tryckerier och postföretag, advokatbyråer, rådgivare och IT-tjänsteleverantörer)
  • Lowells koncernföretag i syfte att tillhandahålla inkassotjänster, interna administrationstjänster, revisions- och efterlevnadstjänster för att säkerställa att vi uppfyller juridiska och regulatoriska skyldigheter.    
  • Externa inkassoagenter
  • Investerare, försäkringsgivare, försäkringsmäklare, långivare, externa revisorer, juridiska och andra professionella rådgivare vid behov.
  • Långivare och medinvesterare och deras rådgivare, till exempel för revisioner och förhandlingar
  • Andra tredje parter och deras rådgivare, till exempel i syfte att förhandla om och slutföra fusionen, överföringen eller försäljningen av delar av eller hela vår, eller någon medlem av Lowell-koncernens verksamhet eller tillgångar eller någon av deras aktiekapital till en tredje part.

Som huvudregel behandlar vi dina personuppgifter inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). I vissa fall, till exempel i samband med internationellt inkasso, kan dina personuppgifter dock överföras till våra ombud i tredje land om det är nödvändigt av den anledningen att kunden är bosatt i det landet. 

Dessutom kan endast ett fåtal av de tredjepartsleverantörer som vi använder och vissa av Lowell-koncernens företag, investerare och andra tredje parter och deras rådgivare som kan ha tillgång till personuppgifter vara belägna utanför europeiska ekonomiska samarbetsområdet, såsom Storbritannien eller USA. Ovan nämnda dataöverföringar kan endast ske baserat på EU-U.S. Data Privacy Framework (DPF) eller om EU-kommissionen har beslutat att landet i fråga har en adekvat nivå av dataskydd, lämpliga skyddsåtgärder för behandling av personuppgifter, såsom standardavtalsklausuler (EU:s modellklausuler) eller bindande företagsregler (BCR) finns på plats, eller så är det fråga om undantag i särskilda situationer, till exempel för att fullgöra ett avtal eller för att fastställa ett rättsligt anspråk. 

HANTERING AV LEVERANTÖRER 

Vi kan lämna ut personuppgifter om leverantörer och representanter för våra leverantörer till:

  • Externa leverantörer (till exempel revisorer, operatörer för hantering av inköpsfakturor, tryckeri- och postoperatörer, rådgivare, kommunikations- och IT-tjänsteleverantörer)
  • Det leverantörsföretag som kontaktpersonen representerar.
  • Kontaktperson
  • Andra företag i Lowell-koncernen
  • Försäkringsgivare
  • Investerare och deras rådgivare (till exempel för revisioner och förhandlingar)
  • Andra tredje parter och deras rådgivare (till exempel i syfte att förhandla och slutföra fusionen, överföringen eller försäljningen)

 Som huvudregel behandlar vi dina personuppgifter inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). I vissa fall kan vi överföra dina personuppgifter utanför europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), eftersom få av de tredjepartsleverantörer som vi använder och vissa av Lowell-koncernens företag, investerare och andra tredje parter och deras rådgivare som kan ha tillgång till personuppgifter kan vara belägna utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, till exempel Storbritannien eller USA. Ovan nämnda dataöverföringar kan endast ske baserat på EU-U.S. Data Privacy Framework (DPF) eller om EU-kommissionen har beslutat att landet i fråga har en adekvat nivå av dataskydd, lämpliga skyddsåtgärder för behandling av personuppgifter, såsom standardavtalsklausuler (EU:s modellklausuler) eller bindande företagsregler (BCR) finns på plats, eller så är det fråga om undantag i särskilda situationer, till exempel för att fullgöra ett avtal eller om det finns ett samtycke från den registrerade.

 HANTERING OCH MARKNADSFÖRING AV KLIENTRELATIONER

Vi kan lämna ut personuppgifter om representanter för våra klientföretag och potentiella klientföretag till:

  • Externa leverantörer (till exempel revisorer, operatörer för hantering av inköpsfakturor, tryckeri- och postoperatörer, rådgivare, kommunikations-, marknadsförings-, direktmarknadsförings- och IT-tjänsteleverantörer)
  • Det klientföretag som kontaktpersonen representerar
  • Kontaktperson
  • Andra företag i Lowell-koncernen
  • Försäkringsgivare
  • Investerare och deras rådgivare (till exempel. för revisioner och förhandlingar)
  • Andra tredje parter och deras rådgivare (till exempel i syfte att förhandla och slutföra fusionen, överföringen eller försäljningen)

Som huvudregel behandlar vi dina personuppgifter inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). I vissa fall kan vi överföra dina personuppgifter utanför europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), eftersom få av de tredjepartsleverantörer som vi använder och vissa av Lowell-koncernens företag, investerare och andra tredje parter och deras rådgivare som kan ha tillgång till personuppgifter kan vara belägna utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, till exempel Storbritannien eller USA. Ovan nämnda dataöverföringar kan endast ske baserat på EU-U.S. Data Privacy Framework (DPF) eller om EU-kommissionen har beslutat att landet i fråga har en adekvat nivå av dataskydd, lämpliga skyddsåtgärder för behandling av personuppgifter, såsom standardavtalsklausuler (EU:s modellklausuler) eller bindande företagsregler (BCR) finns på plats, eller så är det fråga om undantag i särskilda situationer, till exempel  för att fullgöra ett avtal eller om det finns ett samtycke från den registrerade.

REKRYTERING

Vi kan lämna ut personuppgifter om arbetssökande till:

  • Tillhandahållare av lämplighetstesttjänster (på grundval av samtycke)
  • Leverantörer av datasystem
  • Andra företag i Lowell-koncernen i syfte att tillhandahålla HR-relaterade tjänster och interna administrationstjänster, revisions- och efterlevnadstjänster för att säkerställa att vi uppfyller juridiska och regulatoriska skyldigheter.   

Som huvudregel behandlar vi dina personuppgifter inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Inom Lowell-koncernen kan dina personuppgifter överföras utanför europeiska ekonomiska samarbetsområdet, eftersom vissa av Lowell-koncernens företag är belägna i Storbritannien. Dessutom kan få av de tredjepartsleverantörer som vi använder och som kan ha tillgång till personuppgifter i samband med tillhandahållandet av deras tjänster vara belägna utanför europeiska ekonomiska samarbetsområdet, såsom Storbritannien eller USA. Ovan nämnda dataöverföringar kan endast ske baserat på EU-U.S. Data Privacy Framework (DPF) eller om EU-kommissionen har beslutat att landet i fråga har en adekvat nivå av dataskydd, lämpliga skyddsåtgärder för behandling av personuppgifter, såsom standardavtalsklausuler (EU:s modellklausuler) eller bindande företagsregler (BCR) finns på plats, eller så är det fråga om undantag i särskilda situationer, t.ex. för att fullgöra ett avtal eller om det finns ett samtycke från den registrerade.  

9.HUR LÄNGE SPARAR NI MINA PERSONUPPGIFTER?

Vi lagrar dina uppgifter så länge som det är nödvändigt för de ändamål för vilka uppgifterna samlades in och sparades.

INKASSO

Även om inkassoprocessen avslutas kommer vi att lagra dina uppgifter så länge som det är nödvändigt för de ändamål för vilka uppgifterna samlades in och sparades. Behovet av att lagra dina uppgifter grundar sig till exempel på lagstiftningen eller ett serviceavtal som vi har ingått med vår klient. Inspelningar av telefonsamtal sparas i tre månader, om det inte behövs en längre lagringsperiod, till exempel på grund av tvist. 

Klienten och tillsynsmyndigheten har rätt att ställa frågor om inkassoprocesser och framföra krav även efter inkassoprocessen. Av denna anledning är det nödvändigt att lagra personuppgifter efter inkassoprocesser. 

HANTERING AV LEVERANTÖRER 

Vi lagrar de uppgifter som vi har använt i skötseln av leverantörsrelationer så länge som det är nödvändigt och korrekt med tanke på användningsändamålet. 

HANTERING OCH MARKNADSFÖRING AV KLIENTRELATIONER  

Vi lagrar de uppgifter som vi har använt för skötsel och marknadsföring av klientrelationer så länge som det är nödvändigt och korrekt med tanke på ändamålet för användningen.

REKRYTERING 

Externa arbetssökande söker lediga tjänster via vårt HRM-system, som skapar en kandidatprofil för dem i systemet. Den arbetssökandes ansökan går via systemet i enlighet med vår rekryteringsprocess. Även om en arbetssökande inte anställs kommer deras kandidatprofil att förbli giltig. Om den arbetssökande inte loggar in på sin profil på 12 månader kommer profilen att tas bort från systemet.

10.ANVÄNDER NI MINA PERSONUPPGIFTER FÖR AUTOMATISERAT BESLUTSFATTANDE ELLER PROFILERING?

Vi behandlar personuppgifter automatiskt för att styra inkassoprocesser och fatta kreditbeslut.

INKASSO

Vi använder profilering baserad på automatiserad behandling av personuppgifter för att planera inkassoaktiviteter. Syftet är att utvärdera kundens betalningsförmåga och förutsäga framtida betalningsbeteende, på grundval av uppgifter om inkassohistorik och offentliga kredit- och skatteuppgifter. Poängen som beräknas på basis av data hjälper oss att välja de lämpligaste inkassoaktiviteterna med tanke på varje kund och att undvika onödiga aktiviteter som ackumuleras inkassokostnader.

Den automatiserade behandlingen av uppgifter medför inga betydande konsekvenser för kunden och den påverkar inte kundens rättigheter. Syftet är till exempel att förutse eventuella fall och situationer där inledandet av en rättslig inkassoprocess inte är ändamålsenligt. 

REKRYTERING

Vi använder en automatiserad beslutsprocess för vissa rekryteringar. I dessa situationer innehåller rekryteringen frågor som vi förväntar oss att du svarar på när du skickar in din ansökan. Syftet med frågorna är att ta reda på om din ansökan kommer att tas vidare till nästa steg i rekryteringsprocessen. Den automatiserade beslutsprocessen använder det svar du ger under ansökningsprocessen för att avgöra om du uppfyller minimikraven för vår lediga tjänst på Lowell.

En automatiserad beslutsprocess är avgörande för att ingå ett anställningsavtal och hjälper oss att säkerställa att våra beslut är snabba, rättvisa, effektiva och korrekta baserat på den information du ger oss. Vi frågar saker som är relevanta för jobbet och anställningen på Lowell.

Om vi väljer att inte gå vidare baserat på ditt svar på din ansökan har du rätt att be oss att granska det automatiserade beslut vi har fattat baserat på ditt svar.

För att utöva dina GDPR-rättigheter i samband med automatiserat beslutsfattande, vänligen kontakta hr.nordics@lowell.com

11.HUR KAN JAG FÅ TILLGÅNG TILL MINA EGNA UPPGIFTER?

Du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter. Vi kommer att skicka dina uppgifter till dig skriftligen senast en (1) månad efter att vi mottagit din begäran.

Du kan begära dina uppgifter:

  • genom att fylla i ett online formulär på våra webbsidor www.lowell.se; Du behöver använda din e-legitimation för att verifiera din identitet.
  • genom att skicka en skriftlig begäran till Lowell Sverige AB, 412 93 Göteborg
  • genom att ringa vår kundtjänst

12.VILKA ANDRA RÄTTIGHETER HAR JAG?

ATT FÅ DINA UPPGIFTER RÄTTADE

Om du märker att dina personuppgifter är ofullständiga eller felaktiga har du rätt att begära att dina uppgifter rättas. När du skickar en begäran om rättelse till oss ska du i detalj ange vilka uppgifter som ska rättas och motivera varför uppgifterna behöver rättas. 

ATT FÅ DINA UPPGIFTER RADERADE

Du har rätt att begära att dina uppgifter raderas om 1) dina uppgifter inte längre behövs för det ändamål för vilket de samlades in; 2) du återkallar ditt samtycke; 3) du invänder mot behandlingen av dina uppgifter; eller 4) dina uppgifter har behandlats olagligt. 

När dina uppgifter behandlas för att uppfylla lagstadgade skyldigheter eller rättsliga anspråk eller för statistiska ändamål kan det hända att vi inte kan radera dina uppgifter, även om du begär att vi ska göra det. 

BEGRÄNSNING AV BEHANDLINGEN AV DINA UPPGIFTER

Du har rätt att begära att behandlingen av dina uppgifter begränsas, till exempel när vi utreder uppgifternas riktighet eller behandlar din begäran om att få dina uppgifter raderade. 

Du kan också begära att behandlingen av dina uppgifter begränsas i situationer där du vill att dina uppgifter ska lagras (till exempel på grund av ett rättsligt anspråk) och de annars skulle raderas efter att grunden för behandlingen har upphört.  

ATT FÅ DATA ÖVERFÖRD FRÅN ETT SYSTEM TILL ETT ANNAT

När behandlingen av uppgifter grundar sig på ditt samtycke eller när vi inhämtar uppgifter i samband med ett avtal har du rätt att få ut dina uppgifter i maskinläsbart format, förutsatt att de behandlas i en automatiserad process. 

INVÄNDNING MOT BEHANDLING AV UPPGIFTER

När behandlingen av dina personuppgifter grundar sig på legitima eller allmänna intressen har du rätt att invända mot behandlingen av dina uppgifter av skäl som grundar sig på särskilda personliga skäl. 

Vi får dock inte upphöra med behandlingen av dina uppgifter, även om du har invänt mot det, om behandlingen av dina uppgifter är nödvändig eller om vi gör gällande ett rättsligt anspråk. 

Denna rättighet gäller även direkt marknadsföring. Mottagare av våra nyhetsbrev och direkt marknadsföringsmeddelanden kan alltid avregistrera sig från våra nyhetsbrev och meddelanden eller vägra att ta emot sådana meddelanden i framtiden. 

BEGÄRAN OM PERSONUPPGIFTER: 

Du kan skicka in förfrågningar relaterade till dina personuppgifter:

  • genom att fylla i ett webbformulär (begäran om att få tillgång till uppgifter)
  • genom att skicka en skriftlig begäran till Lowell Sverige AB, 412 93 Göteborg;
  • genom att ringa vår kundtjänst

Vi kommer att behandla din begäran så snart som möjligt. Om vi inte kan utföra din begäran inom en (1) månad kommer vi att meddela dig. 

För att skydda din identitet kommer vi att verifiera alla elektroniska förfrågningar med hjälp av e-legitimation och skriftliga förfrågningar med en personlig signatur. Om du ringer till vår kundtjänst verifierar vi din identitet med hjälp av kontrollfrågor.

13.HUR KAN JAG LÄMNA IN ETT KLAGOMÅL ANGÅENDE BEHANDLINGEN AV MINA PERSONUPPGIFTER?

Du har rätt att lämna in ett klagomål om behandlingen av personuppgifter till dataskyddsmyndigheten. I Sverige är denna myndighet Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)

IMY:s kansli:

Postadress: Box 8114, 104 20 Stockholm
Telefon: +46 8 657 61 00
E-post:  imy@imy.se

Mer kontaktinformation: www.imy.se

PERSONUPPGIFTSANSVARIG                                                                

INKASSO, LEVERANTÖRER, KLIENTRELATIONER, MARKNADSFÖRING OCH REKRYTERING

Personuppgiftsansvarig för inkasso, leverantörshantering, klientrelation, marknadsföring och rekrytering är Lowell Sverige AB (org.nr 556209-5363). När det gäller leverantörshantering är även Lowell Nordics Oy (organisationsnummer: 2788135-4) personuppgiftsansvarig.

KONTAKTUPPGIFTER                                                                              

Postadress: 412 93 Göteborg

  Fler kontaktuppgifter: www.lowell.se

;