Varning för falska SMS

Vi upplever dessvärre att bedragare skickar ut falska SMS där de utger sig för att vara Lowell. Om du har fått ett meddelande och är osäker på om det kommer från Lowell kan du alltid logga in på vår kundportal Mitt Lowell och identifiera dig med BankID för att få en tydlig översikt över dina ärenden. Läs mer

X
Välkommen till Lowell. Vi finns här för att hjälpa dig.



Logga in på
MittLowell
klicka här stäng
Har du fått brev eller sms från oss?

Är det första gången du har fått ett brev från oss (digitalt eller fysiskt), beror det vanligtvis på att du missat att betala en räkning hos ett företag, som överlämnat inkassoärendet till oss. 

Har du fått ett sms med en länk till ett digitalt inkassokrav och vill veta mer, kan du läsa vidare här. 

Har du frågor angående ditt ärende kan du alltid logga in på vår kundportal Mitt Lowell för att:

  • Få tydlig översikt över dina ärenden hos Lowell
  • Betala en fordran direkt
  • Ansöka om avbetalningsplan
  • Ta kontakt med kundservice

Vill du få svar på frågor över telefon kan du även ringa in till vår kundtjänst på telefon: 0771-85 63 00 

Logga in på MittLowell

Jag vill betala, hur gör jag?

Börja med att logga in i vår portal Mitt Lowell

I brevet som du hittar där finns alla betaluppgifter du behöver för att betala. Om du har Swish kan du enkelt scanna QR-koden via funktionen i appen för att automatiskt fylla i betaluppgifterna.

Ta kontakt med vår kundservice om du har några frågor så hjälper vi dig vidare.

 

Logga in på Mitt Lowell

Jag kan inte betala just nu

Har du fått en faktura från oss, som du inte kan betala?

Ta alltid kontakt med oss, så kan vi diskutera en lösning och undvika att ditt ärende går vidare i inkassoprocessen med fler avgifter som följd. I de flesta fall kan du göra en överenskommelse om uppskjutet betalningsdatum eller om en avbetalningsplan med månadsinbetalningar.

 

Vad händer vid inkasso

Vad händer om jag inte betalar?

Om du inte betalar skulden, eller tar kontakt med vår kundtjänst för att hitta en lösning, går ärendet går vidare i inkassoprocessen. Det innebär att du får ytterligare inkassobrev och att vi även kan komma att kontakta dig per telefon för att diskutera hur vi kan hitta en lösning. 

Tänk på att kostnaderna stiger hela tiden och att dröjsmålsräntans belopp ökar. Följden kan också bli att du får en betalningsanmärkning.

Logga in på Mitt Lowell för att få tydlig översikt över dina ärenden, du kan även ansöka om en avbetalningsplan och ta kontakt med vår kundtjänst. 

Klicka nedan för att se de olika stegen i inkassoprocessen om en skuld inte betalas. 

Vad händer vid inkasso?

Jag är säker på att jag redan har betalat

Logga in på Mitt Lowell och se ärendets status. Observera att det kan dröja 1–4 bankdagar innan betalningen registreras hos oss. Om du har betalat inom denna tid föreslår vi att du kollar ärendets status igen om ett par dagar.

Om du har betalat till den ursprungliga fordringsägaren måste du skicka oss ditt kvitto på betalningen. Logga in på Mitt Lowell och gå till ”Kontakta oss”, ange ämne samt välj vilket ärende det gäller. Fyll i dina kontaktuppgifter samt bifoga kvittot. 

Se också till att betala inkassokostnaderna om du har betalat fakturabeloppet efter sista betalningsdatum och inkassoprocessen har inletts.

Logga in

Jag har fått brev från kronofogden, vad ska jag göra?

Om skulden förblir obetald under en längre tid kan vi ansöka om ett betalningsföreläggande som fastställer din betalningsskyldighet. I samband med detta utslag får du en betalningsanmärkning och skulden kan därvid mätas ut.

När du får ett betalningsföreläggande kan du agera genom att betala den totala skulden enligt föreläggandet. Om ni önskar en annan lösning vänligen kontakta vår kundtjänst.

Du kan fortfarande påverka detta genom att betala hela skulden, inkassokostnaderna och räntan. Det enklaste sättet att ta hand om skulden är att logga in på Mitt Lowell. Du kan också kontakta oss för att komma fram till en överenskommelse eller ansöka om en avbetalningsplan. 

Företag får en betalningsanmärkning redan vid ansökan om betalningsföreläggande. Om ni invänder mot denna skuld vänligen kontakta Kronofogden.

Logga in för att betala

Mitt ärende är felaktigt

Kontakta vår kundtjänst snarast möjligt. När du kontaktar oss ska du förklara varför du bestrider skulden.

Vi kontrollerar saken med den ursprungliga fordringsägaren, och under tiden gör vi ett tillfälligt uppehåll i inkassoprocessen. Inkassoprocessen återupptas om din betalningsskyldighet fastställs. Se avsnittet Vad händer vid inkasso.

Kontakta oss

Jag har så många skulder, vad kan jag göra?

Befinner du dig i en svår situation med höga skulder? Vi finns här för att hjälpa dig på vägen mot att bli skuldfri. 

Det viktigaste är att du börjar med att få en uppfattning om hur stor din totala skuld är. När du loggar in på Mitt Lowell får du en översikt över alla ärenden hos oss, och kan även se vilka alternativ du har för att betala av på dina skulder.

Du kan alltid ringa vår kundtjänst för att prata med en rådgivare, tillsammans kan vi se över din situation och vilka möjligheter som finns för en betalningsplan för att betala av på dina skulder.

Logga in på MittLowell

Jag betalade fakturan innan jag fick inkassokravet. Måste jag ändå betala inkassokostnaden?

Har din betalning bokförts hos mottagaren samma dag som inkassokravet är skickat (utskriftsdatumet) eller senare är du skyldig att betala inkassokostnaden. Undantaget är hyresfordringar. Där gäller istället att skyldigheten att betala inkassokostnaden inträffar om datum på inkassokravet är samma eller senare som inbetalningsdag (dvs inte bokföringsdag).

Är det första gången du har fått ett brev från oss (digitalt eller fysiskt), beror det vanligtvis på att du missat att betala en räkning hos ett företag, som överlämnat inkassoärendet till oss. 

Har du fått ett sms med en länk till ett digitalt inkassokrav och vill veta mer, kan du läsa vidare här. 

Har du frågor angående ditt ärende kan du alltid logga in på vår kundportal Mitt Lowell för att:

  • Få tydlig översikt över dina ärenden hos Lowell
  • Betala en fordran direkt
  • Ansöka om avbetalningsplan
  • Ta kontakt med kundservice

Vill du få svar på frågor över telefon kan du även ringa in till vår kundtjänst på telefon: 0771-85 63 00 

Logga in på MittLowell

Vad händer när en räkning går till inkasso?

När är en räkning inte betalas i tid, går den vidare till inkasso. Klicka på bilderna nedan för mer information om de olika stegen i inkassoprocessen. Dessa är de allmänna stegen i processen, men det kan finnas undantag beroende på ärendet.