I korthet
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under februari 2020. Resultaten baserar sig på Lowells kontinuerliga undersökning Betalningsindikatorn som etablerades i september 2017 och genomförs inom ramen för en slumpmässigt rekryterad internetpanel. Den aktuella mätningen baserar sig på drygt 1 600 intervjuer. Betalningsindikatorn täcker frågor som betalningsförmåga, den upplevda ekonomiska tryggheten och konsumtionsbeteende hos svenska hushåll.
Kvinnodagen 2020
– så upplever svenska kvinnor sin ekonomiska trygghet
Även om Sverige anses som ett jämställt land, är det endast fyra av tio kvinnor som känner ekonomisk trygghet, jämfört med nästan hälften av alla män. Den ekonomiska tryggheten beror på flera olika faktorer och skiljer sig mellan olika grupper. I den här artikeln tittar vi närmare på hur den ekonomiska tryggheten ser ut bland svenska kvinnor år 2020.
Ekonomisk trygghet
Vad är egentligen ekonomisk trygghet? Att uppleva en eko nomisk trygghet handlar i hög grad om ens beredskap för att hantera oförutsedda händelser och utgifter. Det handlar också om att inte behöva oroa sig för att pengarna ska räcka till för alla räkningar och kostnader under en månad.
Under första kvartalet 2020 är det så många som var femte kvinna (18 %) som känner en ekonomisk otrygghet. Skillnaden är inte så stor mot män där motsvarande siffra är 16 procent. Samtidigt anser var fjärde kvinna (27 %) att de skulle ha svårt att klara en oförutsedd kostnad på 15 000 kronor. Av ensamstå ende kvinnor med hemmavarande barn är motsvarande siffra så hög som 44 procent. Det kan jämföras med 36 procent bland ensamstående män med hemmavarande barn.
Vår beredskap för större ekonomiska förändringar såsom rän tehöjningar är en annan viktig del som påverkar vår känsla av ekonomisk trygghet. Drygt hälften av de tillfrågade kvinnorna och männen har ett bolån. På frågan om de skulle klara en ökad räntekostnad på 5 000 kronor per månad, svarar fyra av tio kvinnor (41%) att det skulle vara svårt eller till och med omöj ligt att klara denna ökade räntekostnad. Motsvarande siffra bland män är 31 procent.
Ensamstående kvinnor känner en stark oro för sin ekonomiska situation
Att känna oro för sin ekonomi påverkar den psykiska hälsan negativt. Så många som 41 procent av samtliga tillfrågade känner oro för sin ekonomi och mer än var femte oroar sig ofta. Bland ensamstående kvinnor oroar sig drygt hälften för sin ekonomi och bland ensamstående kvinnor med hemmavarande barn är siffran så hög som 73 procent. Knappt hälften (46 %) av alla ensamstående män och 55 procent av alla ensamstående män med hemmavarande barn, känner oro för sin ekonomi.
Gruppen ensamstående kvinnor med hemmavarande barn utmärker sig också bland de som överkonsumerar. Tre av tio tillfrågade säger att de ofta konsumerar för mer än var ekonomin tillåter. Motsvarande siffra för ensamstående män med hemmavarande barn är 13 procent.
Konsumtionsmönster
Att inte konsumera mer än vad ekonomin tillåter är en viktig grund för att skapa en långsiktigt trygg ekonomi. Att överkonsumera riskerar att skapa en negativ spiral med dyra krediter och avbetal ningar som blir en belastning för en redan ansträngd ekonomi.
Bland kvinnor i Sverige är det 15 procent som säger att de ofta konsumerar för större belopp än vad ekonomin tillåter. I åldersgruppen under 34 år är överkonsumtionen som störst,
men i denna grupp är det männen som sticker ut då 37 procent säger att de ofta överkonsumerar. Motsvarande siffra för unga kvinnor är 22 procent.
”Att så många i de yngre åldrarna ofta handlar för mer än de har råd med är oroande. Under de här åren är det viktigt att bygga upp en buffert för en långsiktigt hållbar och trygg ekonomi som står pall om olyckan är framme senare i livet”, säger Tove Widemar Gerdin, kommunikationsansvarig på Lowell i Sverige.
Kvinnor upplever dock i större utsträckning än män en kon sumtionshets via sociala medier. Så många som 66 procent av kvinnorna och 54 procent av männen upplever denna hets. Bland unga under 34 år, som använder sociala medier, säger så många som 82 procent av kvinnorna och 73 procent av männen att de känner konsumtionshets.